Original source query:
pleasanton.k12.ca.us/avhsweb/thiel/bio/labs/genetic_wheel.html
The Genetic Wheel
With
23 pairs of chromosomes there are 223 different chromosomal outcomes in every
sperm and every egg that is formed. This is not even considering the
recombination that would occur during crossing over during Prophase I of
meiosis. This means that there are a minimum 8,388,608 possible genetic
combinations that are possible in any egg or sperm. Could you explain at least four of the
following concerns.
1-
If a man and woman were to produce a child, what would be the minimum number of
different genetic combinations possible in that offspring.
2-
If crossing over were considered as well, how many different genetic
combinations may be possible for any given offspring?
In
an effort to reveal genetic diversity in humans we will look at just 7 of the
more than 80,000 estimated human traits.
3-
Assuming that these traits are not linked and no crossing over occurs, how many
different possible genetic combinations could there be for any given offspring?
4-
Taking the knowledge you have acquired regarding human genetic diversity, what
do you think would be the probability of your genetic twin being enrolled at
Amador Valley High at the same time as you?
5-
With 6 billion humans now occupying mother earth, offer evidence that would
suggest it is highly unlikely that a genetically identical (non brother or
sister) twin for you exits on this planet?
6-
How many students ended up with the same genetic combinations of the seven
traits as you?
7-
Explain why the results of this activity offer evidence to suggest that a
genetic twin for you may or may not exist.
8- Consulting the Web's articles and offer an explanation
why in some regions of the world there may be less genetic diversity than in
other parts of the world.
9-
Offer an explanation why the USA has comparatively rather high degree of
genetic diversity.
10-
Formulate a hypothesis why there may be greater genetic diversity seen in
chimpanzees than what exists in modern humans.
11-
How might you test your hypothesis?
Trait
|
Phenotype
|
Genotype
|
1. Hair color
|
brown, black,
or red hair
|
LL or
Ll
|
blond hair
|
ll
|
|
2. Taste PTC
|
Taster
|
TT or Tt
|
Non-Taster
|
tt
|
|
3. Tongue curling
|
can curl tongue
|
CC or Cc
|
cannot curl tongue
|
cc
|
|
4. Mid-digital hair
|
hair present,
middle digit of finger
|
MM or
Mm
|
hair absent,
middle digit of finger
|
mm
|
|
5. Pigmented iris
|
eyes not blue
|
EE or Ee
|
blue eyes
|
ee
|
|
6. Widow's peak
|
peak in center
of hairline
|
WW or
Ww
|
no peak in
center of hairline
|
ww
|
|
7. Bent finger
|
little finger
curves toward others
|
BB or
Bb
|
little finger straight
|
bb
|
Taller complementario
1.- Para las características 1,3 y 5 Obtener
las frecuencias de fenotipo y genotipo para:
|
3.- Juan tiene vellosidades en
las 1° y 2° falange sus dedos, no así su esposa. Lorena la hija, también tiene esta
característica; Cuál es el genotipo de
cada uno de los integrantes de esta familia.
Si se tiene en cuenta esta y la anterior característica en la familia,
cuál será la probabilidad que los hermanos de Lorena No tengan buena capacidad
para percibir sabores y sus dedos no tengan vellosidades.
4.- observa la siguiente imagen
En el abuelo, la madre y el niño
se observa (no obstante con alguna exageración), la característica pico de
gallo (Widow's peak), en sus cabello. Si se asume que la chica rubia es hija de
los Monster German (el padre) y Lily (la
madre). Y que en esta chica no se observa la característica: Widow's peak, Cuál
será el posible fenotipo de cada uno de los integrantes de esta particular
familia.
5.- Con base a los siete rasgos
de la tabla, realiza entre los integrantes de tu familia, la siguiente
información, como se muestra en el siguiente ejemplo; incluye las filas que
veas conveniente de acuerdo al número de integrantes la familia: papá, mamá e
hijos. Recoge la información para cada rasgo.
Rasgo No 1: Cabello de tonalidad
oscura
|
Fenotipo
|
genotipo
|
|||
Dominante
|
Recesivo
|
Homocigoto Dominante
|
Heterocigoto
|
Homocigoto recesivo
|
|
Papá
|
|
|
|
|
|
Mamá
|
|
|
|
|
|
Hij@ mayor
|
|
|
|
|
|
Hijo # 2
|
|
|
|
|
|
Etc.
|
|
|
|
|
|
|
Hola profe mi nombre es Alejandra Ospina Morales del grado 7:D de la Institución Educativa Román Gómez. A mi me parecio muy importante esta guia porque aprendi sobre la diversidad genética humana y lo q más me gusto o aprendi fue que hay 6 mil millones de seres humanos q hay en la tierra y puede ser q podamos probablemente un gemelo identificado genéricamente, profe gracias por esto y me gusto mucho y fue muy interesante
ResponderEliminarHola Profe.
ResponderEliminarMi Nombre Es Mariana Gomez Giraldo Del Grado 7-D De La Institución Educativa Roman Gomez.
Me Gusto Mucho Esta Guía Pues Aprendí Cosas Que No Sabia Como La Que Con 23 Pares De Cromosomas Existen 223 Resultados Diferentes , Lo Que Mas Me Llamo La Atención Fue Que Probablemente Todas Personas Pueden Tener Un Gemelo Aun que No Lo Conozcamos.
Esta Guía Me Pareció Muy Interesante.
profesor a mi me pareció muy interesante que en un esfuerzo para revelarla diversidad genética en los seres humanos vamos a ver solo 7 delos mas de 80.000 rasgos humanos y que con 6 mil millones de seres humanos que estan ocupando la tierra, ofrecen pruebas que sugieren que es muy poco probableque un gamelo identico geneticamente salga en este planeta.
ResponderEliminargracias mi nombre es Alejandra Tabares Sanchez del grado 7-D